අතිපූජ්‍ය බලන්ගොඩ ආනන්ද මෛත්‍රෙය
මහනාහිමිපාණන් වහන්සේ

විසි වැනි සියවසේ අපට ආශ්‍රය කරන්නට ලැබුණ හා ආභාෂය ලබන්නට වාසනාව ලද අතිපූජනීන් මහතෙරපාදයන් අතරින් අතිපූජ්‍ය බලන්ගොඩ ආනන්ද මෛත්‍රෙය මහ නාහිමිපාණන් වහන්සේ, සුවිශේෂී කාරණා රාශියක්‌ නිසා මුළු මහත් ලාංකිකයන් මෙන්ම උන්වහන්සේගේ ඇසුර ලබන්නට භාග්‍යවත් වූ ලෝකයේ බොහෝ රටවල් බොහෝජනයා ද අගය කරන සුවිශේෂ චරිතයක්‌ වෙති. උන්වහන්සේගේ වාර්ෂික ගුණානුස්‌මරණය මෙම මසට යෙදෙන බැවින් ඒ සඳහා පාදක වන පූර්විකාවක යෙදෙන්නට මෙය හොඳම අවස්‌ථාවක්‌ ලෙස සැලකේ.

ශ්‍රී ලාංකික අපේ පැරැණි ශාසනික උරුමයෙන් අප ලද මහා සංඝ සම්ප්‍රදායන් දෙකක්‌ අප අතර තවමත් අවිච්චන්නව පවතී. ඒ ග්‍රන්ථ ධුරය හා විදර්ශනා ධුරයයි.

පොත්පත් කියවීම, ලිවීම, ඉගැන්වීම හා ඉගෙන ගැනීම ආදි ශාස්‌ත්‍රීය ක්‍රියාදාමයන්හි බහුලව යෙදීම ග්‍රන්ථ ධුරය ලෙසත්, ඒවායින් මිදී හුදෙක්‌ නිශ්ශරණධ්‍යාශීවීම හෙවත් ප්‍රතිපත්තමය ප්‍රතිපදාවෙහි නිරන්තරවම යුහුසුළුවීම විදර්ශනා ධූරය ලෙසත් සරලව අපි හඳුනා ගනිමු.

ආදි බුදුසමය හෙවත් බුදුසසුන ආරම්භක කාලයේදී වඩා වැදගත් ලෙස සැලකුණෙ විදසුන් වැඩීමයි. හෙවත් විදර්ශනා ධූරයෙහි නියෑලීමයි. මේ නිසා එම මුල් යුගය තුළ ශ්‍රද්ධාවෙන් සසුන් ගතවූ උපාසක උපාසිකාවෝ කවර සමාජ තලයකට අයත් වුවද මග ඵල ලබා නිවන් සුවයෙන් ම නිවී සැනසුනහ. ඒ නිසාම එකල එබඳු ලෙස රහතන්වූ භික්‍ෂු-භික්‍ෂුණීන්ගෙන් ශාසනය පිරී ඉතිරී පැවතිණි.

එහෙත් මෙම තත්ත්වය ක්‍රමයෙන් විවිධ සමාජ දේශපාලන හේතූන් නිසා ක්‍රමයෙන් අභාවයට පත්වීම බුදුරදුන් පිරිණිවන්පෑ සමය තුළින්ම ආරම්භ වෙමින් තිබිණි. භික්‍ෂුව ලාභ කීර්ති ප්‍රශංසා හමුවෙහි උකටළීවීම ආදී තවත් අනේක සම්බාධක ඉස්‌මතුවීම ප්‍රකටව පෙනුණ අතර, මේ සියල්ලටම වඩා භික්‍ෂුව විය යුතු වූ පරිදි අධ්‍යාත්මික ප්‍රගමනය වෙනුවට ශාස්‌ත්‍රීය නැඹුරුවකට කාලය හා සමාජ පරිසරය විසින් තල්ලුකරවා ලීම, ඉහත සඳහන් කළ ග්‍රන්ථ ධූරීය පරිහානිය වඩාත් බහුල කරන්නට හේතුව බවට නිගමනය කළ හැකි සිද්ධවාචක මෙම වකවානුව තුළ අපට බෙහෙවින් ප්‍රකට ලෙසටම පෙනෙන්නට තිබේ.

මෙසේ ගොඩනැඟුණ ශාස්‌ත්‍රීය පසුතලය අපේ අවසාන රහතන් වහන්සේගේ පහළවීම ඉක්‌මන් කළ බව ශාසන ඉතිහාසයේ සනිටුහන් කළ බව සපුරාම පැහැදිලිය. මිනිසා වඩාත් භෞතික කරණයට පත්වීමක්‌ තුළ මෙබඳු ප්‍රාසාංගික තත්ත්වයන් අනිවාර්යවීම නොවැළැක්‌විය හැක්‌කේමය. අද බුදුසමය තුළ දක්‌නට ඇති සියලුම ව්‍යසනයන්ට මෙම තත්ත්වය බෙහෙවින් හේතු කාරකවූ බව එයින් ඉදුරාම පැහැදිළිය.

මෙම ධූරයන් දෙකෙහිම අනලස්‌ව යෙදෙමින් තම කුශලතා පරිහරණය කළ මෑතකාලීන අප දන්නා මහා තෙරුන් වහන්සේ බලන්ගොඩ ආනන්ද මෛත්‍රෙය මහනාහිමිපාණෝය. උගතමනා සාම්ප්‍රදායික ආරාම අධ්‍යාපනය තම ගුරු ඇසුරින් ද, පොතපතින් ද ප්‍රගුණ කළ උන්වහන්සේ පෙරදිග පාලි සංස්‌කෘත ද සියලු භාෂා දැනුමෙන් ද පරිපූර්ණ වූ අතර අපරදිග ඉංගී්‍රසි ලතින් ආදී භාෂාවන් ද මැනවින් හදාළහ. ත්‍රිපිටක දහමෙහි හසළ බුද්ධිපරිපාටකයෙන් අග්‍රව බලන්ගොඩ මහනාහිමියෝ අපේ කාලයේ බෙහෙවින්ම බහුගෘත වූ පඬිවරයාණන් ලෙස ද උගත් බහුජන සම්මානයට ද පත්වූහ.

දහම පිළිබඳ ලබාගත් අග්‍රගණ්‍ය දැනුම ප්‍රායෝගික කර ගන්නට දැඩි සේ අදිටන් කළ මෙම ව්‍යක්‌ත තරුණ යතිවරයාණන් ශ්‍රී ලංකාවේ පමණක්‌ නොව ඉන්දියාවේ හිමාලය ආශ්‍රිත ප්‍රදේශවල සෘෂිවරුන්, යෝගීන් ඇසුරු කරමින් ඔවුන් හා ජීවත්වෙමින් කාලපරිච්ඡේදයක්‌ ගත කළ ආකාරය උන්වහන්සේ පළ කරන්නේ ප්‍රථග්ජන මනස්‌ තුළ විශ්මය ඇති කරමිනි. මෙම භාවනායෝගී නිස්‌සරණගවේෂී කාල පරිච්ඡේදය උන්වහන්සේගේ ජීවිතයේ මහත් පරිවර්තනයක්‌ සිදු කළ අවදිය ලෙස උන්වහන්සේම ප්‍රකාශ කරන අයුරු අප අසා ඇත්තෙමි. විවිධ මාර්ගයේ විශ්මය දනවන අධ්‍යාත්මික යෝගී සමූහයක්‌ සමග උන්වහන්සේ ලද පරිචය හා අද්දැකීම ලබාගත් ශ්‍රී ලාංකික වෙනත් භික්‍ෂූවරයෙක්‌ අප නම් අසා නැත. මෙම උද්වේගකර නව දැනුම හා අද්දැකීම ලබමින් අප මහනාහිමියෝ ලෞකික තත්ත්වයන් අභිබවමින් ලෝකෝත්ර තලයක ධර්මානුකූලව අද්දැකීම සිය මනසින් ග්‍රහණය කරගැනීමට තරම් මානසික දියුණු උසස්‌ තලයකට පත් වන්නට සිය උත්සාහය ප්‍රතිඵලදායක වූ බව උන්වහන්සේම අප සමග පැවසූහ.

දේශපාලනය, සමාජ සේවය ප්‍රමුඛලා සලකමින් තම සැබෑ භික්‍ෂු කාර්යභාරය අමතක කරමින් සංසාරික අන්ධකාර ගමන්මගක දැන හෝ නොදැන යන වර්තමාන භික්‍ෂු සමාජයට බළන්ගොඩ මහනාහිමියෝ සැබවින්ම මහ පහන් ටැඹකි. මහන්තත්ත්වය, ලාභ කීර්ති විජිගීෂාව, ප්‍රෙෘඪත්වය ආභරණ සේ සලකමින්, අසම්මානයම දියුණු කරගන්නට නිරන්තරම දිවා රාත්‍රි වෙහෙස වන අපි ඇතැම් යතිවරුන්ට ආනන්ද මෛත්‍රෙ චරිතාපදානය හරිමඟ කුමක්‌දැයි පහදා දෙනු ලබන මහා ආදර්ශ ක්‍රියාමාර්ගයකි.

මේ ශේ්‍රෂ්ඨ උතුමාණන්ගේ වාර්ෂික ගුණසමරුව වෙනුන්, උන්වහන්සේගේ සමීපතම ශිෂ්‍යවරයා වූ බඹරකොටුවේ ආනන්ද මංගල හිමියන්ගේ සභාපතිත්වයෙන් ක්‍රියාත්මක වන ආනන්ද මෛත්‍රෙය පදනම සංවිධානය කරන උත්සවය විවිධ වැඩසටහන් රාශියකින් යුක්‌ත වේ. එය මෙම අගෝස්‌තු 24 වැනිදා පැවැත්වේ. පවත්වනු ලබන්නේ ජ්‍යෙෂ්ඨ මහාචාර්ය සුමනපාල ගල්මන්ගොඩ මහතා විසිනි.

ස්‌විට්‌සර්ලන්තයේ ජිනීවා ජාත්‍යණ්‌තර බෞද්ධ මහා විහාරයේ
ආචාර්ය තවමල ධම්මික නාහිමි

 

 
Powered By -


සීමාසහිත උපාලි පුවත්පත් සමාගම
අංක 223, බ්ලූමැන්ඩල් පාර, කොළඹ 13, ශ්‍රී ලංකාව.